Dit kan een online platform betekenen voor jouw bedrijf

Online platformen worden tegenwoordig steeds meer ingezet. Een online platform wordt ook wel gezien als een digitaal businessmodel. Via een online platform kan je met gebruikers communiceren over een bepaald onderwerp. Hiervoor is vaak een account nodig om gebruik te kunnen maken van het platform.

Soorten online platformen
Elk platform kan weer een andere functie hebben voor een gebruiker dan de ander. Vandaar dat deze platformen worden onderverdeeld in soorten. Als ondernemer is het van  belang om de juiste keuze te maken voor het soort platform dat jij nodig hebt.

1. Sociale platformen
Deze vorm van platformen houdt zich alleen bezig met het onderhouden van contacten. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Deze platformen zijn gericht op de consument, maar een sociaal platformkan ook intern gebruikt worden.

Intern gebruikte platformen worden ook wel intranet genoemd. Deze platformen zijn besloten en dus alleen bruikbaar voor een gebruiker met verkregen toegang. Hierdoor wordt het mogelijk om alle medewerkers via hetzelfde systeem direct op de hoogte te brengen. 

Ook forms vallen onder de naam sociale platformen. Deze forms worden ingezet als discussieplatform, waarbij gebruikers meningen met elkaar kunnen delen.

2. Premium & freemium
Bij deze vorm van platform biedt jij als ondernemer iets aan jouw markt. Hieronder kan je twee soorten platformen gebruiken als abonnementsvorm.

– Premium
De gebruiker betaalt maandelijks of jaarlijks een bedrag waardoor hij gebruik kan maken van jouw aangeboden dienst. De voordelen voor de klant zijn vaak groter bij gebruik van premium. Bij een premium dienst wordt er omzet gemaakt via de inkomsten van de gebruikers.

– Freemium
De gebruiker kan gratis gebruik maken van jouw platform, maar wordt hierin beperkt door bepaalde functies uit te schakelen. Via deze weg kan jij als ondernemer de klant verleiden om toch over te gaan naar premium. Hierdoor worden bepaalde functies beschikbaar voor de gebruiker die hij met freemium mist. Als ondernemer kan je ervoor kiezen om advertenties in te zetten of gegevens verkoopt, waardoor jij inkomsten genereert met jouw bedrijf. 

3. Multi-sided platform
Een multi-sided platform brengt de aanbieder en de groepen klanten bij elkaar. Hiermee weet het waarde te creëren door interacties te kunnen faciliteren voor de verschillende groepen. Een goed voorbeeld hiervan is Booking.com. Ook via een multi-sided platform kan gebruik worden gemaakt van advertenties. 

Voordelen op maat laten maken
Een online platform kan op maat worden gemaakt. Hier zitten verschillende voordelen aan:

 

  • Een dienst die aansluit op jouw wensen, eisen en doelstellingen;
  • Keuzes maken tussen welke functies wel en niet gebruikt kunnen worden;
  • Product specifiek voor jouw doelgroep;
  • In de toekomst gemakkelijk aan te passen;
  • Volledige ontzorging van de ontwikkeling.

 

Terugkerende bezoekers zijn goud waard

Doordat jij aanbod en vraag bij elkaar weet te brengen, bepaal jij als ondernemer wat jouw gebruikers te zien krijgen. Hierdoor kan jij sturen op wat jouw gebruikers willen zien, waardoor ze tevreden blijven. Een nieuwe trend? Laat je gebruikers hier kennis mee maken of maak ze nieuwsgierig. Op deze manier keren de gebruikers vaker terug. 

Een platform waarbij gebruikers vaker terugkeren is interessant voor adverteerders, maar als ondernemer kom jij ook in handen van meer data. Deze data kan jij gebruiken in je eigen voordeel of verkoopt deze weer door. Hoe meer terugkerende gebruikers jij hebt, hoe meer adverteerders bereid zijn om te adverteren. 

Daarnaast kan je jouw terugkerende bezoekers verleiden om van freemium over te gaan tot premium. Doordat jij weet wat je gebruikers wel en niet willen aan de hand van data, kan je ervoor kiezen om bepaalde functies te beperken. Een gebruiker moet dan wel over gaan tot premium om van alle functies gebruik te maken. Hierdoor ontvang jij als ondernemer een maandelijks bedrag, waarvoor de gebruiker betaalt om van alle gemakken te zijn voorzien. Op deze manier ontvang jij zowel maandelijkse betalingen als geld via de advertenties. 

Het maken van de juiste keuze
Als ondernemer is het dus van belang om goed te kijken welk soort platform aansluit bij wat jouw bedrijf (wil) leveren. Daarbij moet in gedachten gehouden worden op welke manier inkomsten worden gegenereerd. Wil je samenwerken met adverteerders? Of wil je klanten laten betalen aan de hand van een abonnementsmodel? 

Het is mogelijk om gebruik te maken meerdere platforms. Zo kan jij je medewerkers op het intranet laten werken én de consument gebruik laten maken van een premium platform. 

Conclusie
Als ondernemer is het van belang om een goede keuze te maken in een online platform. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen sociale, premium, freemium en multi-sided platforms. Laat gebruikers op je platform terugkeren, waardoor je aantrekkelijk wordt voor adverteerders. Daarnaast kan je jouw verkregen data ook gebruiken om te groeien als ondernemer of je verkoopt deze door. Zorg er altijd voor dat er van te voren goed over nagedacht is over de manier van inkomsten, zodat de juiste keuze is gemaakt.

Meer ontdekken?

Lees onze andere berichten

PIM Digital, Agency, webdevelopment
5 redenen waarom je een app moet laten ontwikkelen
5 redenen waarom je een app moet laten ontwikkelen
Dit kan een online platform betekenen voor jouw bedrijf
Dit kan een online platform betekenen voor jouw bedrijf
Dit kan een online platform betekenen voor jouw bedrijf
6 software trends in 2021
6 software trends in 2021
6 software trends in 2021