PIM Digital, Agency, webdevelopment

5 redenen waarom je een app moet laten ontwikkelen

Het gebruik van de smartphone neemt alleen maar toe, waardoor het gebruik van mobiele apps ook toeneemt. Een kans voor de ondernemer om hier ook gebruik van te maken. Maar wat levert een app op voor jou als ondernemer? Hoe kan een app ingezet worden voor jouw bedrijf?

1. Push notificaties & marketing

Het inzetten van push notificaties zorgt voor extra aandacht bij de gebruiker. Door deze aandacht aan te sporen met een call-to-action door middel van marketing, wordt de klant nog meer aangesproken om aan de slag te gaan met de app.

Een e-mail verdwijnt snel in de spam of verliest zijn attentie in de grote mailbox van de gebruiker. Via het gebruik van de app, kan de gebruiker een push notificatie ontvangen. Hierdoor valt je bericht sneller op, waardoor de kans op interactie vergroot wordt. Als ondernemer beslis jij zelf wat en wanneer de gebruiker van de app een notificatie krijgt

Via deze push notificaties spreek jij direct de doelgroep aan. Hierdoor vervalt jouw traditionele manier van marketing. Door het inzetten van de app kom jij als ondernemer in handen van waardevolle informatie over de klant. Hierdoor kan de marketing hierop afgestemd worden.
Een klant heeft vaak gezocht naar truien? Geef deze specifieke klant een kortingscode van 20% en breng hem op de hoogte via een push notificatie. De gebruiker zal sneller ‘getriggerd’ worden om zijn telefoon te pakken en het aanbod te doorzoeken.

2. Integratie

Een website wordt voornamelijk gebruikt voor het verschaffen van informatie. Een mobiele app heeft meer functies door middel van integratie. De app krijgt bijvoorbeeld toegang tot de camera of locatiegegevens.

Voorbeeld

De klant heeft een probleem met zijn product. Hij wil weten of zijn product onder de garantie valt. Door gebruik te maken van de app kan hij direct een foto sturen, die weer door een van jouw medewerkers wordt beoordeeld. Hierdoor hoeft het product niet eerst teruggestuurd te worden, met alle risico’s die daaraan verbonden zijn. Daarnaast is de klant sneller geholpen.

Waar kan een app bijvoorbeeld gebruik van maken?

  • Navigatie
  • Belfunctie
  • Locatiegegevens
  • Camerafunctie
  • Gebruikerscontent
  • Gebruikersgegevens
  • Contactgegevens
  • Identificatie methode

 

3. Onderscheiden & kostenbesparing

Onderscheiden van uw concurrentie

Een app voegt iets extra’s toe aan de waarde die je levert voor de klant. Door middel van de app kan je bedrijf zich onderscheiden van zijn concurrentie. Het bereik wordt automatisch ook weer vergroot via een app. Je bent als bedrijf namelijk ook vindbaar in de Google Play Store en Apple App Store.

Daarnaast straalt een app professionaliteit uit. Jouw bedrijf beschikt namelijk over een uniek product op de markt. Zo laat jouw bedrijf zien dat je ervaring hebt op de mobiele markt. De gebruiker van de app heeft echt een fysiek product in handen, die door jouw bedrijf op de markt is gezet.

Besparingen

Aan de hand van de app wordt de klant geholpen. Hierdoor hoeft de gebruiker van de app niet meer te bellen, wat voor zowel de klant als jouw bedrijf tijd bespaart. Hierdoor heb je bijvoorbeeld minder telefonisten nodig. Daarnaast worden klanten sneller genavigeerd naar een FAQ. Hier kunnen ze de meest gestelde vragen vinden en worden ze sneller geholpen, zonder eerst moeite te doen en te bellen naar jouw servicedesk.

4. Gebruiksgemak

Voor de gebruiker

Een mobiele app zorgt voor vele gemakken voor de gebruiker van de app. Het gemak zit hem in de snelheid waarmee de klant geholpen kan worden. Een internetbrowser op mobiel doet er een stuk langer over om te laden. Daarnaast is de website gebouwd om informatie te verschaffen aan de klant, terwijl een app is gebouwd voor interactie met de klant.

Loyale klanten stellen een app zeer op prijs. Het voltooien van bestellingen is gemakkelijker, door bijvoorbeeld een druk op de knop. In deze situatie met corona wordt het voor de klant nog makkelijker gemaakt. Klanten bestellen snel en gemakkelijk een product, waarna ze mogen aangeven hoe laat en wanneer ze een product af willen komen halen.

Een voorbeeld van gemak zit hem bijvoorbeeld in het betalen. Betalingssystemen zijn in de app gebouwd, waardoor het voor de klant gemakkelijker maakt om af te rekenen. Een aankoop is sneller gemaakt, het voordeel: de drempel wordt verlaagd om een aankoop te voltooien.

Voor jou als ondernemer

Door een app te laten ontwikkelen kan jij zelf bepalen hoe de app wordt ingezet. Hierbij kan je kiezen voor meerdere mogelijkheden en de app laten maken naar jouw wensen. Hierdoor weet je zeker dat er een product op de markt staat wat aansluit bij de doelen, wensen en eisen.

Omdat je precies te weten komt wat jouw gebruikers zoeken en willen, kan je hierop het assortiment aanpassen op de wensen van de klant. Hierdoor speel je in op de behoefte van de klant.

5. Klantenbinding en loyaliteit

Doordat de klant gebruikt maakt van de app, ontstaat er ook een betere klantenbinding. Via deze weg begrijp je beter wat de daadwerkelijke behoefte van de klant is.

Eigen account

Door gebruik te maken van een eigen account in de app, kan informatie die echt geschikt is voor de gebruiker verstuurd worden. Denk aan aanbevolen producten of informatie over de verstuurde bestelling. Hierdoor speelt er personalisatie op, wat de klant weer verleidt tot meer gebruik van de app.

Daarnaast zorgt een eigen account voor gegevensopslag van de klant. Hierdoor wordt het mogelijk om eerdere aankopen terug te vinden, waardoor hetzelfde product snel opnieuw gekocht kan worden. Daarnaast kan de klant facturen terugvinden en wordt retourneren hierdoor voor de klant gemakkelijker gemaakt.

Spaaracties & verzilveren

Daarnaast kan de app ingezet worden voor het sparen van punten. Deze kunnen via de app ook verzilverd worden. Dit zorgt ervoor dat de klant langer geïnteresseerd blijft in de lopende acties en verlaagt het de drempel om daadwerkelijk deze punten te verzilveren. Via de app vergeet de klant jouw huidige lopende acties niet. Een stempelkaart of pasje is dus niet (meer) nodig.

Conclusie

Push notificaties gaan goed samen met marketing, waardoor de klant extra verleidt wordt om vaker terug te keren in de app. Hierdoor vergroot je de kans op extra aankopen door de klant. Daarnaast zorgt de integratie van de functies voor extra gemak van de klant. Daardoor kan bijvoorbeeld sneller afgerekend worden en heb jij als ondernemer een product op de markt staan wat echt bij jouw bedrijf hoort. Tot slot zorgt een app voor extra klantenbinding en loyaliteit. Dit door spaaracties in te zetten en gegevens te laten integreren in de app die bij de klant zijn profiel hoort.

Discover more?

Lees onze andere berichten

PIM Digital, Agency, webdevelopment
5 redenen waarom je een app moet laten ontwikkelen
5 redenen waarom je een app moet laten ontwikkelen
Dit kan een online platform betekenen voor jouw bedrijf
Dit kan een online platform betekenen voor jouw bedrijf
Dit kan een online platform betekenen voor jouw bedrijf
6 software trends in 2021
6 software trends in 2021
6 software trends in 2021